pondělí 26. února 2018

Laid to Waste – Mental Decay


Česko-americká spolupráce Laid to Waste z Plzně přinesla po velmi dobrym debutu „Counterattack“ z roku 2015 další ovoce v podobě druhý fošny „Mental Decay“. Nahrávka ve stejný sestavě, se stejnym počtem tracků a obdobnou stopáží vylezla loni opět pod Support Underground.

No ostatně jak jsem psal již v recenzi na debut. Grupa Laid to Waste sice vznikla v Plzni, ovšem tvořili jí hudebníci z různých koutů světa…Australanka, dva Amíci a jeden Kanaďan. A jak to většinou bejvá, personální otřesy postihnou většinu hudebních spolků a ne jinak tomu bylo zde. Místo australsko-kanadský dvojice nastoupila dvojka ryze česká a kapela s touto změnou uhnula ze špinavýho blackened thrashe a najela na staroškolskej thrash řízlej speed metalem. O tom, že to byl dobrej krok, svědčí řada pozitivních ohlasů na debut…a jak si stojí jeho nástupce, se podíváme právě teď.

Osm tracků opět disponuje kvalitnim zvukem studia KSV, kterej si můžež vychutnat ze stříbrnýho kotoučku ukrytýho ve dvou panelovym digipacku, jako většina CD titulů pod hlavičkou Support Undergroung. LP edice k dispozici není, což je škoda, jelikož i když místama kapela sundala nohu z plynu, stvořila díky další atributům dílko hodný minimálně bližšího zájmu. Ovšem je mi jasný, že dnešní “trh” je mnohonásobně přesycenej a i desky, co tě posaděj na zadek se válej vydavatelům v desítkách kusech ve skladech s ohledem na kvanta muziky, kterou si můžeš na asfaltech koupit (nový fošny, reedice, či celý kolekce). Ale zpátky k “Mental Decay”, desce, která zůstala věrná starý škole nejen hudebně, ale i graficky parádním přebalem. Stejně jako „Counterattack“ slušela křiklavá oranžová barva ladící k výbuchům z náletů bombardérů, tak nástupci sluší chladná modrá, protkáná celym bookletem (s kompletní anglickou textovou přílohou i fotkama hudebníků) evokujícím pochmurné zdi zobrazenýho sanatoria, ze kterýho duševně v cajku rozhodně nevylezeš (ostatně stejně jako po vstřebání neveselejch textů).

Po hudební stránce se ti ovšem u skladeb s rozmezí stopáže od tří do pěti minut rozjede ve tváři blaženej úsměv, jelikož autorský postupy a hudební um kapelky na dvaatřiceti minutách obsahující nejen inspiraci „většími“ thrashovými jmény, ale i prvky jako z dílny Motorhead (šlapavá The Breaking Wheel) či Iron Maiden (instrumentálka Bells of Return nebo kompoziční lahůdka The Strangler) dokážou navodit nejen vražednou thrashovou vichřici, ale nabídnout i lehce soft melodický kompozice, který už při prvnim poslechu maj na míle daleko od tuctovejch dřevních thrash odrhovaček. I když některý polohy vokálu můžou pro řadu posluchačů představovat menší problém, zejména old skull thrash řev…mě do muziky sedí a uchu lahodí prakticky všechny variace včetně užití více hlasů, který když při vyšší hlasitosti poslechu leckdy nečekaně spustí, vyloženě nadskočíš. Sólová kytarová práce je opět precizní, ovšem v kompozicích to nesklouzává k žádnym onaniim trhající zážitek z pořádnýho nářezu, při kterym hrábneš do skříně pro starou džísku a rozkopeš tu otravnou bedýnku s trubadúry, která ti v obýváku po večerech vymejvá mozek. Užití rozehrávek posluchače krásně připravuje na velmi solidní hráčský výkony, který se táhnou od prvního zarifování celou poctivou půlhodinku až do konce závěrečnýho desperadovsky odstartovanýho štychu Collateral Damage. Core přichuť plynoucí z tvorby kapelky „Barrel“, ve který působila v minulosti americká polovina Laid to Waste šperkuje tvorbu stejně jako užití akustický kytarový hry. Dvě kytary s přehledem naplňujou svůj potenciál a celkově po kompoziční stránce nedostaneš nic, co by smrdělo křečí nebo nedej bože nudou.

Zajímavostí budiž, že i znatelný ubrání na rychlosti neužírá z koláče agresivního vyznění nahrávky, přičemž prvky z ranku hard and heavy posouvaj kapelu zas o několik stupínků vejš ke zlatý.  

4,5/5

Grinch

Žádné komentáře:

Okomentovat