sobota 25. února 2023

Laniena Mentis - Good And Evil - Dogma Axiom Equilibrium Constant / Laniena Mentis

Poslouchám poslední dostupné materiály českolipské death metalové kapely Laniena Mentis a cítím poměrně silnou dávku nostalgie. Laniena ve své době měla na to být mezi předními domácími kapelami tohoto ranku a dnes by bez debat mohla mít logo na plakátech metalových akcí ve stejné váhové kategorii jako třeba Hypnos. To by ovšem musela zůstat ve své nejsilnější sestavě, kdy natočila album “Shambles of Mind“ (rok 2000), kterému se paradoxně nikdy nedostalo důstojného zpracování (nejprve jako nahraná kazeta s kopírovaným obalem a následně jako kompilát spolu s novějším ep materiálem). Bohužel se tak nestalo, první řez tehdy provedla poptávka po těch nejlepších, kteří se sešli v uskupení Lykathea Aflame, kam putoval zpěvák Radim Matějka. Lykathea tehdy nepřetáhla pouze Radima z Laniena, ale odešel k nim například i kytarista Michal Filipi z děčínských Fleshless. S Radimem před jeho odchodem v roce 2003 kapela nahrála ještě další album “Turn Into A Man“, které i přes své kvality nesklidilo očekávaný úspěch a nepomohlo mu ani evropské turné. V sestavě a logicky i na koncertech se objevil nový zpěvák Tomáš Tilner, se kterým nahrála Laniena v roce 2006 v domácím studiu u Slávka Grušáka z Rays of the Sun další materiál, který zůstal v šuplíku, protože kapela šla k ledu. Bubeník Tomáš Hendrich odjel do Anglie a basák David Brož s kytaristou Ludvou (vlastním jménem Pavel Jandourek) založili kapelu Scream of the Lambs, která už je také dnes minulostí. Po dvou letech torzo Lanieny v podobě bratří Hendrichů (Tomáš Hendrich bicí a Jarda Hendrich kytara), se kterými to vše v roce 1997 začalo nahrávkou “Prohraná bitva“, spolu s novými spoluhráči Lanienu opět nakopli, ovšem už tuhle agónii příliš dlouho neprodlužovali a tři měsíce po nahrání proma v Hostivaři to v červenci 2011 zapíchli.

Osobně jsem se s Lanienou potkal na koncertu poprvé v roce 1999, ovšem zaujali mě pořádně až v následujícím roce s charismatickým vokalistou Radimem. V tomhle a v následujících letech jsem jejich koncert viděl téměř každé dva měsíce. Kapela složená z vynikajících hudebníků měla neskutečně našlápnuto, evropské turné, set na Obscene Extreme, ale…

V diskografii kapely se v jejich funkčním období dočkala důstojného zpracování pouze nahrávka, od které to vlastně šlo s kapelou z kopce a to “Turn Into A Man“. Znovu vydání debutu “Prohraná bitva“, který tehdy vyšel na profi kazetě se asi už nedočkáme (leda že by ji Dejvy ze Souls of Underworld records zařadil do svého "KULT DEMO SERIES". “Shambles Of Mind“ vyšlo v rámci uvedeného kompilátu “Shambles Of Mind / V.N.A.“ a následujících nahrávek v podobě alba “Good And Evil - Dogma Axiom Equilibrium Constant“ a proma z roku 2011 jsme se jako fanoušci kapely dočkali až v letech 2022 a 2023 od fanouškovsky pojatého labelu Dead Maggoty Productions.

Dead Maggoty Productions je label bubeníka moderní death metalové party Origin of Infinity, do které aktuálně nastoupil na vokál právě Tomáš Tilner, který v roce 2011 uzavřel kapitolu Lanieny Mentis. Oním bubeníkem je Levi (vlastní jménem Miroslav Kočegura), který tento label založil a vydával na něm před dekádou až téměř dvěma nahrávky své první death metalové kapely Nekrolog. Fanouškovsky pojatý label právě proto, že Levi jako hudební sběratel vydává na limitovaných kazetách a cédéčkách hlavně věci, které mu chybí do sbírky na fyzických a tuhých nosičích (jak by řekl Berry ze Sklizně).

Pod řadovým číslem DMP008 v limitu 150 kusů vyšlo v druhé polovině roku 2022 poslední řadové album Lanieny Mentis “Good And Evil - Dogma Axiom Equilibrium Constant“. Devět stop včetně intra na ploše sedmadvaceti minut z produkce Slávka Grušáka vylezlo se slušným zvukem na CD ve standardní jewel case krabičce. Nahrávka putovala v digitální formě internetem od roku 2008 a nyní ji můžeš loupnout do přehrávače. Grafika je zde standardně zdařilá a je dílem dobového basáka Davida. Po kratičkém intru následuje sada technických brutal death metalových skladeb do čtyř minut stopáže. Tomášova metronomická bicí baterie se pere o pozornost se skvělými kytarami. Druhý Tomáš se pokouší o variabilnější projev a hrubý growl zpestřuje nejen screamem či přednesem, ale i takovým mačo NYHC projevem. Trošku se sice ze začátku peru s hallem, ale nakonec mu přicházím na chuť. Z jednotlivých kompozic je znát, že jsou dílem vyhraných hudebníků. Nápad střídá nápad, technika hry má úroveň, kapela se nebojí ani experimentovat a zejména těžké rify drtí vše, co jim přijde do cesty. Každý hudebník dostává prostor pro svou exhibici. Největším koncertem bicích a kytar je pro mě jednoznačně “Final Period Of Our Lifes“. Bohužel melodie vystrčí růžky velmi zřídka, asi jako ďábelský smích…škoda je to příjemné koření. Na nahrávce oceňuju vyvážený poměr mezi technickou stránkou věci a přímým tahem na branku a při každém dalším poslechu objevuju další hudební laskominy, kvůli kterým si těhle osm skladeb určitě rád zopákneš.

Pod řadovým číslem DMP012 v limitu 150 kusů vyšlo na začátku letošního roku stejnojmenné ípko. Nahrávka se dočkala singl box balení, což úplně nemusím, ale chápu to. Recenzi píšu z bandcampu, protože cédko je ještě u Leviho v krabici, ale to není nic proti ničemu. Tak šup na vlastní hudební náplň, kterou tvoří pět skladeb na ploše šestnácti minut. Skladby jdou opět do maxima čtyř minut a zvukově jsou na tom jednoznačně lépe než na „“Good And Evil - Dogma Axiom Equilibrium Constant“. Instrumentální rozjezd se zakomponovanou akustickou kytarou v podobě první skladby je skvělý a úplně nedává tušit, co po něm přijde. Na další skladbě je už čitelný Hendrichovic rukopis i Tilnerův dávící reflex. Šablona skladeb zůstává stejná, i když je zde větší důraz na tah na branku. Technická stránka věci nezaostává, ovšem na finální nahrávce Lanieny je spíše šperkem na kompozici aniž by udávala její směr či zvrat. Nový basák s novým druhým kytaristou evidentně přinesli do Lanieny kus sebe a na výsledku je to dost znát. Poslech je méně nervní, vokální projev téměř jednotvárný a kompozice velice košaté. Jako celek to ovšem šlape jako dobře namazaný stroj…tedy spíše jako mlýnek na maso dle názvů jednotlivých skladeb. Poslechové fajné zakončení jatek mysli.

R.I.P. Laniena Mentis 1996-2011

PS: obě nahrávky jsem si koupil, abych podpořil Levyho label, a tobě doporučuju to samé.

Laniena Mentis – Good And Evil - Dogma Axiom Equilibrium Constant 4/5

Laniena Mentis – Laniena Mentis 3,5/5

Grinch

Žádné komentáře:

Okomentovat