Na trutnovské bojiště se mi povedlo dorazit až ve čtvrtek dopoledne, takže jsem propásl tradiční Freak Fest i letošní nejspíš velice zajímavý doomový start s veličinami žánru EVOKEN, ESOTERIC, HOODED MENACE. Proklamovaná těžkotonážnost se konala s různými ohlasy – někdo byl spokojen, na někoho to bylo pomalé – osobně soudit nemůžu. Freak Fest proběhl opět v řadě disciplin v duchu obscene extreme (jízda v popelnici či popíjení slané vody). Festival stojí na pevných základech freak-friendly, které byly letos opět dodrženy a podtrženy tím, že jakýkoliv „narušitel“, který se o letošním freak festu moc „friendly“ neprojevoval, prostě v areálu tolerován nebude – přestřižení pásky, jasný signál k odchodu, provedl sám Čurby.
Pro návštěvníky byly letos krom doom festu připraveny i další novinky. Ať už v podobě mobilní aplikace (info o kapelách, mapa areálu, hrací časy a další), kterou jsem vyzkoušel a až na to, že to žralo baterku, byla velmi povedená, tak nová sada kelímků, které ač měly krásný design z posteru či velmi oblíbený goregrindový banán, postrádaly ouško na zavěšení. Goregrindový banán se objevil i nad stagí, jež byla opět ozvučena systémem L-Acoustics K1 a vybavena velkoplošnou obrazovkou, která krom záběrů z pódia pro zadní řady areálu Bojiště přenášela i spoustu různých šíleností.
Jako první to během čtvrtečního šílenství v podobě patnácti setů doplněných na konci Hell Show rozbalili domácí SMASHING DUMPLINGS, kteří svou salvu grindových knedlíkových válů obohatili v rámci vystoupení na OEF o tofu knedlík. Zvuk byl parádní a pod pódiem zuřil circle pit. Čtveřice hudebníků předvedla slušnou grindovou šou plnou sypaček i houpavých rytmů a na to, že dnešek startovali, dokázali řadu fanoušků přivést do varu. Kromě tofu knedlíku věnovali Čurbymu i jako celá řádka následujících kapel přání k narozeninám a zakomponovali do jednoho z válů název festivalu.
Poté to pod goregrindovým banánem rozbalila powerviolence čtyřka z Itálie APE UNIT. Klasická sestava basa, kytara, bicí a zpěv nabídla fanouškům krátké, hlasité a lehce disharmonické vály podpořené screamem, growlem i punkhardcore vokálem. Vzduchem lítalo pivo a na pódiu už se to sem tam mihlo nějakým maniakem. Kapela předvedla slušný set plný hutnosti i zběsilých výpadů. Bohužel disharmoničnost mi zde vyloženě vadila. Punkový feeling byl fajn a celkové uvolněné pojetí vystoupení jakbysmet.
MÖRKHIMMEL, další domácí kapela, kterou jsem si rozhodně nechtěl nechat ujít. S prvními tóny prvního bolestivého fláku této pětičlenné úderky se obloha zatáhla a nebe začalo plakat. Kapela má na nahrávkách neskutečnou sílu, kterou dokázala přenést i na pódium. Refrén „oblaka kouře“ zněl doslova zlověstně, ostatně jako celý set plný delších, leč poutavých válů. Střední tempo, dvě kytary a kurevská porce utrpení. Kapela si střihla i novou věc s názvem „Zima“, která hudebně parádně navazovala na album Zloskřivec. Během vystoupení se dost rozpršelo, ale řadu nadšených fans to od pódia nevyhnalo. Pro mě jedno z nej vystoupení dne!
Bojiště začalo chrastit a Španělsko znělo švédsky. Pětice death metalistů ze Španělska GRAVEYARD rozjela zatraceně chytlavý death metal se spoustou pomalejších valivých poloh podpořený dvěma kytarami, který přilákal pod pódium řadu dalších fans vybavených pláštěnkami – déšť stále neustával. Osobně mě dost vadí „bubáckost“ řady death metalových spolků, ovšem takovejhle old skullek to je jiný kafe. Delší leč nenudící fláky s kytarovými vyhrávkami a slušným zpěvem, do kterého se občas zapojil i jeden drtič strun, nemohl nikoho urazit – spíše potěšit.
Další domací úderkou byli PERFECITIZIEN. Progresivnější grindové trio ostřílených hudebníků rozjelo hudebně velmi pestrou rubanici ve složení řezavá, rifující i vřeštící kytara, bubenická schizofrenní kanonáda a vokální šílenství o několika chodech v podobě growlu i screamu, jež přecházel až do řevu šílence. Jejich vystoupení mě nijak neoslovilo a celé jsem jej ani neviděl, ovšem slušná řada fanoušků ocenila vskutku technicky extrémní set, který ve spojení s dnešním zvukem dozajista představoval pro vyznavače podobné tvorby parádní hudební zážitek.
Progrese předchozím setem dnes zdaleka nekončila, protože se na pódiu do toho pořádně opřela polská ANTIGAMA. Tahle čtyřka hudebníků po trochu pomalejším úvodu se samply rozjela grindcore smršť proloženou technickými, místy až chaotickými prvky. Grindcore řev se u zpěváka střídal s výjimečně čistějšími polohami a zejména na začátku setu si občas přiběhl zpoza pódia zařvat další zpěvák. Set kapely byl protkán i zajímavými rifovačkami a občas nějakým tím samplem. Pro mě ve výsledném dojmu bohužel lehčí zklamání.
Na řadu přišla opět troška old skullu v podání německých CHAPEL OF DISEASE. Thrashově znějící death metal se zabijáckou basovkou a sólující kytarou byl vskutku prdel nakopávající. Zpěvák a kytarista v jedné osobě dral ze svého hrdla syrový growl a kapela svůj set prokládala melodičtějšími pasážemi i valivými party. Hodně slušný hudební zážitek prakticky pro mě od neznámé hudební kapely. Řada fans si zřejmě trochu natáhla krční svalstvo, protože vlasy se házelo nejen na pódiu, ale i pod pódiem.
Po mixu deathu a thrashe čekal návštěvníky festu mix deathu a crustu v podání švédských USURPRESS. Pomalé death pasáže střídaly crustové rytmy s místy vřeštící kytarou. Stejně tak se střídal growl s hrubším screamem i čistým hlasovým projevem. Hudebnické parádičky bohužel spíše unavovaly, než zpestřovaly. Ovšem nepršelo, takže bahenní paření pod pódiem jelo na plný obrátky, sem tam si někdo skočil z pódia, aby měli zdravotníci koho zašívat (ve stanu zdravotníků jsem se byl podívat, dnes se celkově šilo dvakrát). Set nebyl zdaleka vůbec špatný, ale po dnešních všech vystoupeních působil únavně.
Jako svěží vítr na mě zapůsobilo vystoupení kanadských grindcore úderníků FUCK THE FACTS, které sice také smrdělo progresí, ale vyloženě mě posadilo na prdel. Zpěvačka, která se nebála do mikráku pořádně zařvat podpořená growlem kytaristy předvedla neskutečné hlasivkové inferno. Pozadu za ní nezůstali ani ostatní, co se týče energie, hry na jednotlivé nástroje, sestavení setu i kompozice jednotlivých válů. Vkusné vyhrávky, utlumení tempa s mluveným projevem, aby poté fanoušek dostal hudební kopanec do ksichtu. Technika, rychlost, poutavost, nejlepší set dne a jeden z nejlepších setů celého letošního ročníku OEF!
Jako další nastupovali na pódium opět domácí, a to FLESHLESS, kteří si na OEF připravili set složený z válů, které vyšly právě pod hlavičkou OE. Klasický nástup na intro v rámci vystoupení k výročí dvaceti let existence, roll-upy s bohem drcení, který hrozivě shlížel s kladivem v pařátech z pódia mezi fans. Víceméně jsem věděl, co mě čeká – technická, místy melodická, ovšem stále dostatečně grindující palba vysoké jakosti – takže vzhledem k frekvenci koncertů Fleshless v poslední době jsem si nechal jejich set ujít.
Opět česká a zřejmě dnes velmi očekávaná formace AHUMADO GRANUJO rozjela nekompromisní goregrind, který přilákal nejen pod pódium, ale i na pódium řadu grinderů v maskách, převlecích či jiných šílenostech. Na pódiu bylo chvilkami několikanásobně víc roztancovaných maniaků než hudebníků, všichni hltali nesmrtelné fláky, jako byly Absťák či Kundí sliz, které čtveřice hudebníků prala pod tlakem do nadšeného publika. Osobně jsem od setu této legendy čekal více, ovšem i tak velice slušná jízda proložená nějakým tím elektronickým intrem. Mimo to na pódium dnes poprvé vyskočili první naháči a kotel byl opravdu extrémní.
O trošku agresivního death metalu se postarali nezmaři žánru DESECRATION z Walesu. Nástup na intro dával tušit, že to bude palba a taky byla. Kulomet bicích podpořený basovkou a kytarou doslova sekal vzduch. Kapela nabídla fanouškům během setu několik CD zdarma, pro které si zájemci vyskočili na pódium. Tři hudebníci a tolik hluku – moc jsem nečekal a dostal super dravý set plný sypaček, parádní kytarové hry a brutálních vokálů. Pro mě rozhodně velké a velmi příjemné překvapení.
Po death metalové řezničině přišla na řadu troška špinavého rock n rollu v podání očekávaných MALIGNANT TUMOUR. Osobně mě tenhle zvláštní hudební mišmaš absolutně nebaví a ani na OEF nebavil. Patřil jsem ovšem k menšině a většina maniaků si vystoupení téhle grupy parádně užívala. Solidní kotel, spousta skokanů, spousta pořvávačů, kteří si s Bilosem a jeho kumpány z plnejch plic dali chytlavé refrény jednotlivých skladeb u publika zatraceně úspěšného setu věnovaného s přáním k narozeninám Čurbymu. Set byl složen samozřejmě z úspěšných a prověřených pecek.
Více než polovina setu byla k dispozici pro omrknutí sektoru s distry, kterých bylo opět požehnaně. Vybírat bylo opravdu z čeho - LP, CD, DVD i mé oblíbené kazety. Krom nosičů samozřejmě také paleta nášivek, triček, mikin, kšiltovek, tašek a všeho možného. Fans si v metal marketu mohli zakoupit také masky či rovnou kytary, aby si mohli v kempu střihnout nějakej špinavej grind s kapelou, která tam opět hrála stejně jako loni. Grind market u brány opět nabízel merch festivalu včetně triček Napalm Death v rámci společné charitativní akce kapely a Obscene Extreme s výtěžkem pro Lékaře bez hranic (stejně jako loni Nasum). V grind marketu stejně jako kolem pódia posedávali lidé z kapel se svým merchem.
Po rock n rollu přišlo na řadu trošku poctivého hardcoru v podání NEGATIVE APPROACH. Tahle partička z Detroitu byla pro mě dnešním největším očekáváním a můžu s čistým svědomím napsat, že nezklamala. Dva nařachané vokály zpěváka a basáka, hardcore punková řežba na bicí a řezavá kytara. Žádné parádičky, žádné kudrlinky, ale poctivá nekompromisní rytmická mlátička, kterou ocenili fans celkem slušným kotlem. Vzduchem lítala piva a do davu skočil opakovaně i goregrindový banán. Celkově se jednalo o střední až rychlejší tempa, ale kdo byl Ready to fight, nemohl být zklamaný.
Poslední dnešní hudební vystoupení před závěrečnou Hell Show obstarali death metaloví CRYPTOPSY, jejichž hudba se mě vždy dotkla jen okrajově. Na živo se mě bohužel nedotkla vůbec. Evidentně zatraceně zdatní hudebníci rozbalili svou technickou death metalovou hodinovou šou, kterou řada fans značně ocenila, já však raději volil odpočinek před zítřejším kapelovým maratonem.
Report z následujícího dne bude co nevidět následovat, stejně jako foto report. Fotky ze čtvrteční přehlídky kapel i areálu si můžete prohlédnout zde.
Páteční ráno bylo dle očekávání
samozřejmě krušné, ale první kapely byly stejně jako loni velice lákavé. Na
benzinkách poblíž areálu bylo živo, těžko rozlišit, jestli se ještě pařilo ze
čtvrtka anebo se jelo nanovo. Každopádně snídaní pro masožravce bylo dost. Po
kofeinové vzpruze jsem vyrazil do areálu, kde už po pódiu pobíhali členové
první dnešní hlučné formace.
CONTROLLED EXISTENCE dostáli slibům ve festivalové brožurce a
předvedli výborný set v duchu krátký, hlasitý a rychlý. Čtveřice hudebníků
v čele se zpěvačkou předvedla super grindcore pumelenici s prvky
fastcore a power violence s luxusní cover verzí. Bubeník se zřejmě
rozhodl, že vyklepe ospalce ze stanů, protože to byl vskutku kulomet, kytarová hra
nezůstávala co se týče kvality pozadu a zpěvačka kromě libového štěkotu nabídla
i několikrát solidní growling. Set sršel i přes časné festivalové hodiny
energií a přilákal celkem dost lidí. Prostě přivstat si se vyplatilo.
Protože bylo zřejmě potřeba
všechny probrat, tak se pokračovalo se stejnou rychlostí, kterou obstarala
trojčlenná mlátička z Rakouska SIX-CORE.
Tahle trojka v čele s vřeštícím kytarářem mě zpočátku moc nebrala.
Jen samá sypačka. Poté jejich set nabral trošku zábavnější nádech formou
těžkotonážních rifů, které s rychlými výpady krásně kontrastovaly, a já se
začal královsky bavit. Technika, nápady, kurdské rify…přivstat se dnes rozhodně
vyplatilo a areál se začínal postupně zaplňovat.
Rakušany na pódiu vystřídala opět
česká formace HIBAKUSHA, která už to
díky změnám v sestavě (příchod lidí z rozpadnuvších se Tupak Amaru)
neřezala tak nezřízeně. Obě výše zmíněné kapely mám rád, takže jsem byl celkem
zvědav, co z toho vyjde. Spojením crust grindové palby a hardcore punkové
muziky znělo velmi slušně a nabídlo fans pestřejší hudební zážitek formou
melodičtějších linek (hrálo se na dvě kytary) vkusně zakomponovaných do jinak
stále solidního prasopalu. Hibakushe prostě slušely jak rychlé kousky
s třemi vokály (do zpěvu se zapojila i příchozí kytaristka z Tupak
Amaru), tak punk hardcorové pecky s čistějšími zpěvy ve stylu starého
dobrého anarcho punku.
Po vážnějších tématech, o kterých
byly předešlé tři kapely, nastoupila čínská sranda grind kapela CAVE HAD ROD a rozjela to vskutku
v duchu Gronibardu. Čtyři hudebníci nastoupili na tradiční čínskou hudbu a
poté rozjeli přes krvavé vložky pravou gore grindovou hopsanici s growlem,
ječáky a v duchu zdravého nadhledu i dalšími skřeky zpěváka
v dámských šatech. Prostor pod pódiem se začal zaplňovat a proběhla první
dnešní pořádná tancovačka včetně skokanů v převlecích. Kapelu z Číny
člověk nevidí každý den a pokud se povznesl nad to, že se jednalo opravdu jen o
srandu bez obřího hudebního potenciálu, tak si set užil jako já. Samozřejmě
přišel na řadu i cover od zmiňovaných Gronibard.
Dost bylo legrace a na řadu
přišla opět údernější banda. Jednalo se o francouzskou pětici RATBOMB, která naprala do obecenstva
nekompromisní grindcore střihlý punkem. Tenhle válec musel vzbudit i poslední
opozdilce. Mega brutal palba podpořená čtyřmi vokály, které sice neštěkaly
najednou, ale i tak síla. Z podia se skákalo o sto šest. Zpěvák sice
hecoval publikum, ale to ani moc nemusel, protože jejich set byl bombastický,
rychlý, agresivní a neskutečně živelný. Po včerejších Fuck the Facts další
kapela, která mě posadila na prdel!
Pomatené bicí, krkolomná kytara a
schizofrenní řev – toť technická úderka z Londýna OBLIVIONIZED. Energické leč na poslech trošku náročnější
vystoupení. Tahle trojice mě nijak extra
neuchvátila.
V krkolomné jízdě pokračovala
i další úderka, tentokráte z Francie a ve stejném nástrojovém obsazení
(bicí, kytara a řev). Jednalo se o DEPARTMENT
OF CORRECTION. Nebylo to sice tolik pomatené, jak předchozí set, ale pořád
to trhalo uši. Zpěvák štěkal do dvou mikrofonů pod kanonádou bicích, které sem
tam střihly poslouchatelný rytmus. Kytarová hra kromě schizofrenních strunových
onanií byla poslouchatelná, ale výsledný dojem byl velmi slabý. Pro mě to
nezachránil ani vyvedený cover melodie ze Star Wars.
Po zběsilých jízdách nastoupili
irští COLDWAR. Tempo u pětice
hudebníků v čele s kompletně potetovaným frontmanem rapidně kleslo a
hrálo se převážně v tempech středních. Mix crustu a death metalu byl po
předchozích kapelách zpočátku velmi osvěžující, ovšem po několika delších skladbách
to začala být lehce nuda, a to i přes zajímavou kytarovou hru, kterou
obstarávali hned kytary dvě. Kapela, zejména frontman (táhlý špinavý growling)
na mě působili neuvěřitelně zpomaleným dojmem, což nejspíš měly na svědomí
částečně i předchozí sety. Sem tam sice proběhla rychlejší pasáž, ale celkově
to bylo prostě pomalé až moc. Konec, kdy zpěvák bez jediného gesta odešel, a
kapela dohrála, jsem teda vůbec nepochopil.
Další kapela ze Států STRONG INTENTION mě vrátila hodně
rychle do tempa. Tři hudebníci rozjeli zatraceně špinavý hardcore, který sice
neměl úplně zběsilé tempo, ale sypalo se velmi slušně. Rif střídal rif, bubeník
to nakopnul a hardcorový zpěv kytaristy a zpěváka v jedné osobě měl
neskutečný drive. Pro mě dnes zatím druhá nejlepší kapela. Vystoupení i na daný
žánr bylo celkem pestré a obsahovalo několik parádiček na jednotlivé nástroje.
Hudebníci působili všelijak jen ne staticky a mávali svými instrumenty stejně
rychle, jako střídali tempa. Prostě a jednoduše paráda.
Poté přišli na řadu italští death
metalisté NATRON, které jsem
vzhledem k hladu a přesycenosti hudbou slyšel pouze při pobíhání po areálu
a jeho blízkém okolí pro uspokojení životní potřeb. Tahle čtyřka
v klasické sestavě basa, kytara, bicí a zpěv to vzala někde mezi
technickým a old skull death metalem s klasickým growlem a nějakou tou
kytarovou blasfemií.
Stejně tak jsem nucen přiblížit
čtenářům další death metalový spolek, zde se jednalo o brutal death
z Británie jménem CREPITATION. Pětice
řezníků svůj „kvíkot“ rozbalila na dnes již kultovního Johna Scatmana.
Technické sypanice klasické sestavy (basa, bicí, kytara) podpořené dvěma
vokály, které si to přes extra hluboký growl směřovaly přes „US kvíkot“ až
k polohám á la Gutalax. Tenhle styl mi nikdy nepřirostl k srdci,
takže letmé pohledy a poslechy mi bohatě stačily. Ovšem vzhledem k circle
pitu a stage divingu měla kapela dostatečné množství spokojených fans.
Další kapelu jsem si už rozhodně
nechtěl nechat ujít někde u nudlí nebo vepřového řízku (jak je každému libo).
Protože kloubení death metalu a grindu s tématikou mých oblíbených
filmových žánrů (zombie horory, italská gialla a béčka, které opráší jen
opravdový hororový fanatik), je prostě neodolatelná kombinace. Takoví jsou GRUESOME STUFF RELISH, kteří předvedli vskutku parádní špinavou
death grindovou jízdu s gore nádechem, plnou energie, tanečních rytmů a
chytlavých refrénů, které si s kapelou střihli i fanoušci pod pódiem. Dva
vokály, z nichž jeden byl zbustrovaný, dvě kytary, basovka, bubenická hra
smrdící tím nejkanálnějším rock n rollem ve společnosti libového zvuku, který
provázel celý dnešní den, byly doslova k sežrání. Haboš si zajisté přišel
na své a dojmy doplní (třeba ohledně hostujícího hudebníka, který se s kapelou
mihnul na pódiu). Pro mě bez debat další dnešní suprový set!
O další dnešní překvapení se
postarala death metalová kapela SEVERANCE
od které jsem prakticky nic nečekal a dostal jsem pro mě poslouchatelný brutal
death s dvaceti pětiletou zkušeností v podání pěti šílenců
z Texasu. Jednalo se o velice pestrý set plný hráčských vychytávek včetně
sólové kytary. Hrálo se na kytary dvě, což bylo líbivé nejen u slam pasáží. Tempa
se střídala, zpěvák pouštěl mocným growlem do publika hrůzu a občas mu
asistoval při vokální složce i jeden z kytaristů. Zpěvák ke konci
vystoupení rozhodil do publika několik CD. Pro fanoušky tohoto stylu muziky to
musela být skutečně extra pecka.
Pro mě velmi očekávaná australská
úderka CAPTAIN CLEANOFF předvedla
vysokooktanovou grindcore šlehu s luxusními bicími a neméně luxusním
grindcore štěkotem. Pařilo se o sto šest. Vzduchem krom pařičů létala i
nafukovací lehátka a jiné předměty J.
Set mohl být klidně delší, protože toto byl velmi intenzivní hudební zážitek. Žádné
zbytečné prostoje, žádné zbytečné kecy mezi skladbami, prostě krátce, rychle a
hlavně hlasitě! Další kapela, která mě na letošní ročníku OEF posadila doslova
na prdel!
Poté přišla na řadu opět troška
death metalu v podání italských HOUR
OF PENANCE, jejichž produkce šla vždycky kolem mě velikým obloukem.
Brutálně laděný death metal s blasfemickými výpady, nenávistným vokálem,
schizofrenními sólíčky zabalený v kulometné hře mistra bubeníka mě během
několika tónů odvál do víru areálu. Ovšem až do pivního stanu dolehly nadšené
ohlasy fans mezi jednotlivými dlouhými vály. Fanouškovská základna těchto anti
náboženských řezníků byla sakra početná.
Pivní stany byly stejně jako vždy
řešeny naprosto bezvadně, dostatek místa na sezení, dostatek personálu, možnost
sledovat dění na pódiu na obrazovkách při pokecu se známými tvářemi – super.
Stejně kladně bych hodnotil i stánky s dalším občerstvením, žádné neúměrné
fronty, jídlo vypadalo i chutnalo dobře (alespoň co jsem stihl během festu
ochutnat). Směnárna na žetony fungovala také bezvadně, stejně jako všichni
z OEF Crew, se kterými jsem byl během akce nějakým způsobem
v kontaktu. Na toiku jsem se neodvážil, ale rakety byly v rychtiku a
evidentně jich byl dostatek. Další vychytávky jako úschovna, nabíjení telefonů
či foťáků, grind školku jsem nepotřeboval, ale spousta návštěvníků toto určitě
uvítala.
Po odpočinku v areálu jsem
už opět pospíchal před pódium, protože program sliboval rychlý švédský
grindcore. Jednalo se o vskutku rychlé čtyřčlenné komando GADGET. Bezchybně a s lehkostí odsypaný set s nařachanou
basou a agresivním vokálem nebyl vůbec špatný a opět vytáhl na pódium řadu
nadšených fans. Obsahoval spoustu míst, které s přehledem rozbíjely závan
jakéhokoliv stereotypu. Excelentní
hudebníci sklidili zasloužené ovace. Ovšem pro mě zůstali lehce ve stínu
předchozí grindcore kapely.
Na řadu přišla opět troška death
metalu, ale grindcore stále vystrkoval růžky a popáhaněl švédskou úderku COLDWORKER místy do extrémních temp. Notná
a poutavá valivost se zajímavou kytarovou hrou (hrálo se na dvě) byla dokořeněná
grindovými výpady a sypačkami. První polovina setu super. Poté to začalo
bohužel lehce nudit a nezachránila to ani kytarová sólíčka. Zástup delších válů
začal znít naprosto stejně. Nadšení fans si i tak vynutili přídavek, který se
ovšem odehrál jen na jednu kytaru. Nejspíš unavený kytarista zbytek kapely
podpořil na pódiu lehčím pařením a trošku vypomohl zpěvákovi v agresivním
growlu. V posledním válu s přehledem stačila jedna kytara.
Zárukou kvality byli BIRDFLESH, švédský grindcore
s patřičným nadhledem, který na bojišti rozpoutal doslova peklo. Již
zmíněná nadsázka čouhající už z kostýmů hudebníků a perfektní hráčské
výkony přitáhly pozornost k pódiu většiny návštěvníků festu. Sypanice jako
hovado, zpomalovalo se opravdu jen zřídka, protože tihle tři grindeři se
rozhodli vymlátit duši z těla všem v areálu i blízkém okolí. Zběsilost
při hře na jednotlivé nástroje nebyla pro ně nijak vyčerpávající, jak jinak by
mohli ještě všichni tři obstarávat vokální složku složenou z extrémních srceamů,
čistějších vokálních štěků i hlubších growlů. Během této jízdy navíc našli
prostor pro srandičky, které stejně jako vydařená cover verze ke konci
vystoupení jen umocnily naprostou bezchybnost, originalitu a poutavost celého
setu. Toto samo přivedlo do varu řadu fans, takže se strhl mohutný stage
diving, který slušně zaměstnal OEF Crew dohlížející na pódiu.
Pařmeni neměli prostor pro
výdech, další na pódium totiž vyrazili nestoři grindcore z Anglie NAPALM DEATH. Kapela, která má stále po
letech co říci. Ovšem jejich poslední materiál mě už nějak moc nebere, stejně
jako mě nevzal začátek jejich setu. Čistější polohy vokálu prostě a jednoduše, dle
mého, kapele nesluší. Mrazení v zádech jsem pocítil až u starších válů,
ale hodnotit je jinými slovy než „Napalm Death, co více napsat“, by bylo
nošením dříví do lesa. Spíše bych se měl zmínit o Čurbyho výstupu na pódiu. Ten
si totiž zařval do mikrofonu s kapelou jednu noisovku. Před pódiem i na
něm bylo samozřejmě inferno…Nazi Punks Fuck Off!
Death metal ze staré školy a
navíc Švédsko…GRAVE. Na vystoupení
jsem se sakra těšil. Muzika jak řemen. I přes počáteční problém s kytarou hudebníci
dokázali, že v žádném případě nepatří do starého železa a všem, kteří po
předchozím pekle neodpadli, navalili do hlavy nekompromisní chrastivou jízdu
plnou pomalejších pasáží, mocných rifů i rychlejších momentů vybízejících
k roztočení vlasového porostu. Před pódiem to sice lehce prořídlo, ale i
tak si spousta lidí tuto legendu nenechala ujít a udělali dobře. Luxusní set,
který i když nepatřil mezi žádné zběsilosti a patřil k těm nejdelším, jsem
hltal až do závěrečných tónů. Vskutku libovka!
K další dnešní kapele jsem
přistupoval s lehkým distancem. Black metal nepatří mezi moje
neoblíbenější hudební styly a slova v programu jako epická bombastičnost
mě v distancu jen utvrdila. Jednalo se o vystoupení kloubící black metal
s grindcore, noise a industrialem, které obstarali angličtí ANAAL
NATHRAKH. Nejste z tohoto spojení moudří? Já také nebyl. Po
noisovém intru jsem dostal black metalovou jízdu s ultra rychlým bicmanem
a typickými black metalovými vichřicemi, které obstarávaly dvě kytary a
přecházely nejen díky polohám vokálu (scream, čistý vokál, growl i štěkot) do
změti vyhrávek doprovázených bubenickou kanonádou. Sem tam se objevil zajímavý
rif, epické intro či nějaký noisově laděný sampl. Místy byla rychlost doslova
kulervoucí, ale to bylo jediné, co mě na setu nějak oslovilo. Navíc mi přišlo,
že byl set nějak zvláštně nazvučený. Výsledným dojem nebyl nijak uchvacující.
Poslední dnešní vystoupení, které
jsem měl možnost vidět, byli brutal death metalisté CHRIST DENIED, které jsem si nechtěl nechat ujít. O to větší bylo
moje zklamání, když jsem na pódiu sledoval, než jsem to vzdal, dva totálně
statické hudebníky, z nichž jeden bez jediné známky emocí chrochtal do
mikrofonu a druhý hrál na kytaru stejně znuděným dojmem. Celé toto divadlo
doprovázel bicí automat. Nerad jsem příliš kritický, ale pro mě zcela nejhorší
vystoupení z letošního ročníku, které jsem měl možnost vidět.
O to více mě štvalo, že už nebyla
po celodenním hudebním maratonu síla na zbylé tři kapely…švýcarskou brusku MUMAKIL, rakouské death metalisty PARENTAL ADVISORY a italskou grindcore
šlehu JESUS AIN´T IN POLAND.
Report z následujícího dne bude co nevidět následovat, stejně jako foto report. Fotky z páteční přehlídky kapel i areálu si můžete prohlédnout zde.
Sobotní ráno bylo už opravdu
krušné, na benzinové pumpě to bylo krušné jakbysmet. Kofeinová vzpruha a nahý
týpek pořvávající cosi v cizím jazyce o Anaal Nathrakh a satanovi mě
konečně přivedly do reality…poslední a hudebně kurevsky nabušený den na Obscene
Extreme 2013. A že začínal pěkně zostra, takže prospat to by byl doslova hřích
s velkým H.
Jako první se dnes představili
slovenští crusteři BETON, kteří svůj
set tlačili tentokrát více do metalu s nazvučením v duchu starého
dobrého Švédska a předvedli ihned po ránu špičkový set. Crust rytmy a death
metalové vyhrávky s dvěma zpěvy (jeden pouze doprovodný) mě po ránu pěkně
nakoply. Hrálo se s dvěma kytarami, takže o hudební pestrost nebyla nouze.
Zvuk ovšem panu zvukaři chrastil místy více, než si nejspíš představoval. Ovšem
ani toto nemohlo umazat dnešnímu prvnímu běsnění v podání pěti hudebníků příliš
na kráse. Lepší sobotní start dle mě být nemohl!
Pražský pětičlenný D-beat
kolovrátek FEAR OF EXTINCTION
navázal na předchozí kapelu a nasypal do pomalu se rozrůstajícího se publika
nekompromisní palbu bicích a dvou řezavých kytar. Nasraný vokál jen umocňoval
tento kulomet, který musel probudit ve stanech i ty největší ospalce. Někdo
může kapele vyčítat monotónní produkci, zde mi to ale prostě z nějakého důvodu
vůbec nepřicházelo na mysl – byla to palba. Po ránu jak kladivem ksichtu.
Jestli jsem u včerejší poslední
viděné kapely nepřekousl statičnost, tak u téhle francouzské dvojky WARFUCK jsem nemohl vytknout nic.
Kytarista a zpěvák v jedné osobě když zrovna nezpíval, poletoval po
odposleších, vyvýšeném místě pro bicí, prostě po celém pódiu. Při hře na kytaru
stačil extra vysoko flusnout do vzduchu a padající plivanec následně nakopnout.
Bubeník jel doslova jako stroj, sypanice, technické parádičky. Stejně tak se
zhostil druhý hudebník svého nástroje, kytara řezala, kvílela až k někam
epileptickému záchvatu. I když to byl nářez, tak byl neuvěřitelně pestrý. Set
byl v polovině proložen instrumentální hrou v podobě delšího válu,
který působil jako od jiných interpretů. Vokální složka naprosto excelentní,
kytaristův growl i scream občas doplnil i bubeník. Fans se pomalu scházeli pod
pódiem a proběhl i první dnešní stage diving.
Čtvrtý set patřil ruské crust
palbě jménem DISTRESS. Další
hudebnická pětka, která věděla jak to rozpálit s dvěma kytarami. Některé
songy doslova při pomalejších tempech válcovaly Bojiště. Ale hudebníci se do toho
dokázali také opřít a zahrát zatraceně rychle, ovšem s prostorem pro
zpestřující vyhrávky, které jejich set dělaly velmi dobře stravitelným. Hrubý
vokál byl decentně doplňován kytaristovými štěky a to vše pod palbou bicích.
Myslím, že příznivci crustových klepaček mohli být velice spokojeni, já celkem
byl.
Poprvé v dnešním programu
zazněl death metal a to řádně brutální v podání dvojice INFECTED FLESH, která ve spolupráci
s automatickým bubeníkem rozjela pořádnou prasárnu sahající až někam
k smrdutému gore. Ultra kanální vokál přecházející až do kvičících poloh
kytaristy drásající hmatník celkem obdivuhodným tempem a podpořený basákovým
běsněním mě ovšem nechal naprosto chladným.
Chladným mě však nenechala
formace MAKABERT FYND jejíž
nařachaný skandinávský hardcore ve stylu Totalitär mi pořádně rozpumpoval krev
v žilách. Podobně jako já na tom byla i celá řádka lidí pod pódiem, která
si tento nabušený set s dvěma štěkajícími zpěváky, dle tanečních kreací,
také do sytosti užila. Tahle pětka sfoukla vystoupení s přehledem
ostřílených hudebníků. Jednoduchá, špinavá jízda, leč dostatečně okořeněná sem
tam nějakou vyhrávkou mě uzemnila jak před dávnými časy (2004) vystoupení
podobně zavánějící kapely Uncurbed. Zatraceně chytlavé rytmy, zpěvy, prostě
paráda!
Další na programu byla power
violence čtveřice z Liverpoolu HORSEBASTARDS.
Agresivní, chaotický power violence s jedním zuřivým zpěvákem střídající
hlasové polohy jak na běžícím páse. Kytara s basovkou rozjížděly křečovité
zvraty a do všeho podobně tloukl zatraceně zručný bicman. Set byl zatraceně
energický, leč na poslech trošku náročnější. Hudebníci ze sebe vyždímali
doslova maximum, což bylo evidentně vidět na zpěvákovi, který po teroru svých
hlasivek nebyl schopen v jeden okamžik uvést ani další následující vál. Skutečný
hudební teror v dobrém slova smyslu. Vtipná byla maska koně pod pódiem, na
což reagovali i hudebníci.
Celkové umírnění, ale pouze co se
týče chaotičnosti – nikoli rychlosti, přišlo s další čtveřicí grinderů INFANTICIDE. Ti na trutnovské Bojiště
zaútočili s old skullovým grindcorem, který přivezli z rodného Švédska.
Přirovnání k Napalm Death bylo v jistých ohledech opravdu na místě.
Čtyřka to drtila bez zbytečných keců mezi vály, zpěvák chrlil hluboký growl,
který se místy střídal s vřískotem kytaristy. Kratší písně sypané
v rychlém sledu vyprovokovaly na pódium i nějakého toho skokana a i pod
pódiem se to chvílemi slušně mlelo. Set byl velmi slušný, leč ve festivalovém
hudebním maratonu se pro mě lehce utopil mezi ostatními.
Na japonské hlukové duo basa a
bicí SETE STAR SEPT jsem byl zvědav.
Ovšem jejich produkce mě nijak zvlášť neoslovila. Vřeštící a growlující
baskytaristka doprovázená bubeníkem, jehož šílená hra plná zvratů podtrhovala
hlukové zvuky basové kytary. Nebál bych se set zaškatulkovat do přihrádky pouze
pro otrlé noisegrindery. Během vystoupení se sice vyskytl problém
s basovkou, ale po chvilce se podařilo vše v pořádku dosypat.
Počasí ovšem začalo být oproti
včerejšku, kdy bylo lehce pod mrakem a příjemně bez deště, trošku neúnosné.
Vedro a ostré slunce zahnalo většinu fans do stínu. Ale krom páteční lehčí
průtrže zatím grinderům přálo a to bylo hlavní.
Němečtí harcovníci DEPRESSION předvedli valivý death grind
s brutálním vokálem. Zatraceně příjemné zpomalení v dnešním šíleném
dni. Hopsavé grindové rytmy v death metalovém kabátě rozběsnily řadu fans.
Tihle čtyři matadoři prostě věděli jak na to a parádním setem s dvěma
vokály navalili do Bojiště materiál z nového sedmipalce, což byl super
grindový kvapík s chytlavým refrénem, našláplou crustovku a libový cover
Boneyard s hostujícím zpěvákem. Všechny tyto parádičky zakomponovali do
vystoupení složeného z fláků z jejich poměrně dlouhé hudební dráhy
(zazněl flák i z roku 1989) okořeněné ještě dalšími cover verzemi. Byla to
prostě jízda jako hrom!
Portugalská crustová úderka SIMBIOSE byla v mém hledáčku ještě
před vystoupením na OEF. Pětice hudebníků vybalila nekompromisní crustcore. Fanouškům
pod pódiem sice chvilku trvalo, než přišli do varu, ale poté se na pódiu
objevili první šílení naháči či skokan v plynové masce a v duchu
obscene extreme se začalo pořádně pařit. Holé zadky, nádobíčko crusterů i
nafukovací mičudy. Toto všechno se odehrávalo před nadšenými fans hltajícími
palbu bicích podpořenou basou a dvěma kytarami, z nichž jedna v duchu
žánru občas zasólovala. Zpěv extra hrubý doprovázený nenávistným štěkotem téhle
politické palby, která se neváhala opřít do Evropské unie mezi jednotlivými
skladbami. Zpěvák zval fanoušky na pódium a neváhal s nimi v objetí
ramenou pořádně zahrozit. Krom stage divingu šílenců pod pódiem došlo ke konci
luxusního setu i na stage diving nejmladších účastníků festivalu. Nejen, že se
sklouzli mezi fans, ale k dispozici měli i mikrofon. Sice jim při tom
asistovala OEF Crew, ale moc práce neměla. Pověstná tolerance a ohleduplnost se
zde projevila v nejlepším světle a fans jakkoliv rozběsnění či posilnění
pivkem s dětmi s citem zapařili v kotli i na pódiu.
Když jsme u té tolerance a ohleduplnosti,
rád bych zde zmínil několik zkušeností. Nejprve bych zopakoval, že jedinci se
kterými jsem tuto zkušenost měl, byli v různém stavu hudebního šílenství
či pivkové opojenosti. Před pódiem jsem vytratil kryt na objektiv, jeden
z navštěvníků neváhal a prodíral se za mnou zřejmě celým prostorem před
pódiem, aby mi jej vrátil. Cigarety vytracené z kapsy se také vrátily
k původnímu majiteli. Během focení před pódiem byli ohleduplní i největší
pařmeni. Prostě všichni se navzájem chovali zatraceně přátelsky a ohleduplně,
což je na tomto festivalu zcela unikátní a myslím, že i proto sem všichni
včetně mě tak rádi každý rok jezdí.
O další dnešní německou hopsandu
v duchu death grindových tancovaček se postarali MUCUPURULENT. Solidní výzva pro všechny odvázané pařmeny, naháče i
nahotinky, kteří si během hudebního šílenství trojice hudebníků kombinující
výše zmíněné styly se smrdutým gore na pódiu i pod pódiem zaběsnili. Na řadu
přišly i konfety a bubliny z bublifuků, které poletovaly před grindujícími
hudebníky jejichž set musel zajisté rozhýbat všechny návštěvníky festu.
Zatraceně špinavá, hopsavá a parádně zahraná brutalitka s občasným sólíčkem
a patřičným kanálním vokálem.
Francouzský válec SUBLIME CADAVERIC DECOMPOSITION to
rozjel pěkně rychle. Grindcore dochucený gore formou zbustrovaného vokálu a
death metalovými party působil jako kulomet kropící bojiště s občasnými
zvolňovačkami, aby se fans mohli vůbec nadechnout. Hudebníci kouzlili na své
nástroje, takže krom agresivity byl set i celkem technicky nabušený. Třeskutá
basovka, řezavá kytara, bubenická pumelenice. Evidentně početná fanouškovská
základna byla ze setu nadšená, mě však jejich pojetí grindu příliš neoslovilo.
ENTRAILS MASSACRE nastoupili na intro a rozpoutali lehce
disharmonické death metalem proložené grindcore peklo. Vřeštící kytara, growl i
scream zpěváka doplňovaný dalším hrubým vokálem basáka trhla uši fans před
bubeníkovým prasopalem. Death metalové party produkci kapely slušně
zpestřovaly, ovšem té disharmonie bylo na mě až příliš. Vály bez většího
epileptického běsnění a s pomalejší hrou bubeníka byly ovšem velmi
výživné. Karaoke Bukkake!
O pořádnou D-beat jízdu střihlou
skandinávským hardcorem a rockovými pasážemi se postarala švédská trojice MASSGRAV. Jednoduchá, zato úderná
produkce kapely přilákala k pódiu řadu ocvokovaných džísek zuřících
crusties. Očekávaný rytmus bicích, rock n rollová kytara, běsnění basovky a dva
uštěkané vokály…jak psi utržení ze řetězu. Krátké skladby v rychlém sledu
s neskutečnou porcí energie pro mě však přesto zůstaly lehce ve stínu
předchozí švédské crustově také laděné palby.
Na řadu přišla opět troška
brutálního death metalu v podání španělské čtyřčlenné řezničiny WORMED. Technická řezničina
v pravém slova smyslu, okořeněná sólovými výpady kytary i bubeníka
s řádně brutálním vokálem, zběsilými sypačkami, rify a mocnou basovkou
rozběsnila celkem solidně Bojiště. Mě však jejich set neoslovil prakticky
vůbec.
COCK AND BALL TORTURE. Velká očekávání od většiny přítomných se
naplnila. Trošku sice zlobil zvuk, ale i tak tahle taneční gore trojice
z Německa rozválela Bojiště svým buldozerem na kaši. OEF Crew se na pódiu
nezastavili, protože se strhnul mohutný kotel a skokanů z pódia bylo
nespočetně. Na pódiu i pod ním se to hemžilo převleky, nafukovacími míči,
kruhy, lehátky, konfetami, prostě vším možným co létalo vzduchem. Dva
zbustrované vokály, těžkotonážní basa i kytara, bubenické orgie a hlavně
uchýlné melodie téhle kultovní šílenosti. Ve společnosti převleků (nechyběl ani
goregrindový banán) se samozřejmě na pódium objevily i reálné balls and cocks,
jak to bylo s jejich torturou, těžko říci. Set lze shrnout a zhodnotit
pouze jedním slovem – masakr!
Prostor pro výdech nebyl žádný,
nastupovali další hudebníci se statusem legendy v gore žánru, a to
španělští HAEMORRHAGE. Intro, převleky,
krví zbrocený hlavní patalog Lugubrious, krvavá sestřička Ana a zbytek téhle
pětky, která pitvala fans svým goregrindem doslova zaživa. Ve fans to
samozřejmě vřelo, takže před hudebníky se strhl opět masivní kotel. Kapela
předvedla set skládající se z průřezů jejich bohatou diskografií včetně
epka s punkovými covery, při kterém si zpívala kromě kytaristy a basáka i
kytaristka Ana. Závěr patřil samozřejmě válu I'm A Pathologist, který si se
zpěvákam zazpíval jeden z fanoušků. Vskutku luxusní set, během kterého
zpěvák tradičně gestikuloval a dokonce si přinesl atrapu utrhlé dolní
končetiny, se kterou rozjel krvavý tanec!
Další velké jméno a opět troška
death metalu, KRISIUN. Hudba téhle
brazilské trojice mě nikdy z desek nebrala a na živo tomu nebylo jinak.
Nenávistná death metalová palba s dvěma nakřáplými growly však přitáhla
pozornost řady fans. Hudebnící tuto nemilosrdnou smršt dochucovali občasnou
melodickou linkou či kytarovou vyhrávkou, ovšem i tak se mi jejich set sléval
do jedné death metalové koule. Pro příznivce téhle bandy, kor když o ni loni
přišli, to ale musel být šťavnatý hudební zážitek.
Se zvučnými jmény dnešní
přehlídka kapel nekončila. Na intro z Hellraisera nastoupili belgičtí ABORTED, kteří po nějakých těch řečech
na úvod rozjeli death metalovou smršť smrdící grindem i metalcorem. Pětičlenná
bruska prala svůj zvláštní koktejl dochucený i melodickými prvky do fanoušků
s neuvěřitelnou energií. Sem tam se během setu zablesklo ranější a mě
sympatičtější období kapely zmíněné v programu festu. Hudebně to ovšem
byla, co se týče techniky extra jízda s nařachaným bubeníkem, kytaristy i
basákem. Metalcoreové rify ve spojení s parádním zvukem, který zazlobil
během dne jen výjimečně, byly opravdu vražedné a to nejsem příznivcem tohoto
žánru.
Na své jsem si přišel ovšem při
dalším setu, který měli na svědomí RATOS
DE PORAO. Energie z předchozího setu zdvojnásobena díky živelnosti
čtyř nic nezastavících hudebníků, kteří své nesmrtelné pecky pálí do fans již
zatraceně úctyhodnou dobu. Hodinka v jejich společnosti byla vysoce
oktanovým zážitkem nejen pro příznivce thrashcoreových vypalovaček, které se sekaly
ve vraždném tempu. Basák poletující po pódiu, občas obsluhující mikrofon,
rifující, taktéž do mikrofonu štěkající kytarista, bubeník, který chtěl
očividně uklepat hlavu všem přítomným, a frontman se svým hardcoreovým štěkotem
dali všem jasnou zprávu, že jejich jméno patří po právu mezi opravdové kulty
scény. Jeden song poslala kapela pro Čurbyho a jeden si střihla
s hostujícím zpěvákem stejně jako všechny s pravým punkovým
feelingem. Crucificados pelo sistema!
Od dalšího dnešního setu
v podání amerických EXHUMED
jsem moc nečekal. O to větší bylo posléze moje nadšení z dávky parádního
gore metalu odstartované hororovým intrem, plného kulometných bicích, dvou
vražedných kytar, basy a třech vokálů. Bylo to sakra úderné, sakra chytlavé a
profi zmáknuté včetně šou s maníkem s motorovou pilou, který vyrazil
na pódium mezi hudebníky. Sem tam nějaká ta vyhrávka a hlavně syrovost až na
kost. Zatraceně pekelná jízda, během které došlo i na vál ze starší desky,
který s nimi odeřval Vlakin a ještě jeden borec…Necromaniac! Ke konci setu
kytarista zasóloval a v rámci šou se sesunul k zemi, kde následně
dostal pár elektrošoků přes hecování fanoušků pod pódiem. Ovšem nakonec jej
přivedlo k životu až pivko zřejmě s nějakou kořalkou a jelo se dál. Další
dnešní luxusní set.
Na nohou už mě dnes držela je
vidina vystoupení belgických nestorů grindcoru AGATHOCLES, kteří svůj set, jak je u nich zvykem, pojali pěkně od
podlahy a nasypali svůj punkem nasmrádlý grindcore do fans, kteří ještě
neodpadli. Grind byl protest a trojice hudebníků drtila svůj nemilosrdný
kolovrátek i přes pokročilou noční dobu s vysokým nasazením. Bohužel kolem
poloviny setu jsem už definitivně odpadl a zbytek setu slyšel velmi zkresleně
ze spacáku, což mě celkem mrzelo, ale přežít tenhle hudební maraton stojí
vždycky hodně síly.
Stejně mě mrzely i poslední tři
kapely letošního OEF (krom After Party). Portugalští death grindeři HOLOCAUSTO CANNIBAL, grindcore
z kanady WAKE a brazilská
powerviolence rubanice CÄTÄRRO, na
které již prostě nebyla síla, stejně jako na zítřejší After Party.
Fotky ze sobotní přehlídky kapel i areálu si můžete prohlédnout zde.
Co napsat na závěr. Snad jen že další ročník OEF se zase vydařil, počasí až na drobné výjimky bylo ideální, organizace s dalšími vychytávkami pro pohodlí fans na vysoké úrovni, stejně jako zvuk, který pozlobil zřídka. Jelo se přesně podle programu a nabrat na dvou nejdelších dnech skluz pouze do patnácti minut je vskutku úctyhodné. Celý festival provázela přátelská, doslova až domácí atmosféra. Rozhodně si další ročník nenechám ujít!
Žádné komentáře:
Okomentovat