Obscene Extreme 2017

Obscene Extreme 2017

Report z letošního OEF jsem se po dlouhé úvaze rozhodl sepsat úplně jinak, než tomu bylo na Tubeře doposud. S ohledem na bouřlivé diskuze o vývoji, směřování nebo chceš-li proměně festivalu, které vnímám letos víc než v předchozích letech to nebude klasickej výčet bandů ve stylu kdo jak hrál, kolik bylo lidí, jaký bylo jídlo, že byly distra a podobně…ale o tom, co pro mě OEF ve skutečnosti je a o čemž jsem se letos opět jen utvrdil.

OEF už není, co bejval. Poslední dobrej ročník byl 2004. Páteční program byl jak na festu POD PAROU. Vždyť je to thrash metalovej fesťák. Toť jen skromný výčet názorů zachycenejch na sociálních sítích či během diskuzí z očí do očí. Nehodlám tady vyvracet všechny tyhle tvrzení, ovšem nemůžu si odpustit minimálně letošní bilanci žánrů. Pokud nezahrnu středeční žánrově vyhraněnej program, kterej se letos opravdu věnoval thrash metalu a kterej jsem mimochodem opět neviděl, protože čtyři dny, natož pět dnů je na mě prostě už moc, dostal návštěvník slovy čtyři thrashový kapely. Následně se o program dělil hardcore punk, crust, d-beat a poweviolence s death, brutal death, grindcore a goregrindem v poměru 1 ku 2 (tenhle propočet je čistě orientační, jelikož některý grupy nejdou úplně přesně žánrově zařadit). Takže „nářky“ typu, že na OEF už je samej punk, crust, power violence nebo thrash slýchané od jedinců uvízlých ve svejch škatulkách (death grindu) jsou úplně mimo. Navíc už v roce 2002 (moje první setkání s timhle úžasnym festem), 2003 nebo ve zmiňovanym 2004 byly v line-upu crustový nebo power violence záležitosti (ano bylo jich míň, ovšem akce trvala taky jen dva dny), takže opravdu nechápu, o co jde.  Navíc ukaž mi borce, kterej si sjede line-up od začátku do konce…osobně jsem viděl (někdy pouze částečně) téměř 50 setů a měl jsem hlavu jak balón, takže si přeci může každej vybrat, na co si skočí z pódia a u čeho si schrupne ve stanu nebo proleze distra.

Obecný a pravdivý tvrzení že „hardcore je víc než hudba“ pro OEF prostě platí každym coulem. Když se odpíchnu od řady angažovaných kapel, tak prostor pro šetrný zacházení s přírodou a dalšími živými tvory najdeš nejen ve speciálních kelímkách, vegan a vegetariánským jídle, ale i prostoru pro organizace jako jsou Obraz –obránci zvířat nebo Šance zvířatům, který měly letos na OEF svý stánky. Dalším novým zástupcem, který se s OEF pevně semknul, byli Vegan Fighter, kteří předvedli po nehoráznym setu The Arson Project na hlavní stagi ukázku bojových sportů, který sis mohl následně vyzkoušet přímo s řadou profesionálních bojovníků, který organizace sdružuje.

Tohle ovšem není zdaleka vše, pořadateli a všem OEF crew není lhostejný osud mnoha a mnoha lidí, se kterýma sdílíš tuhle planetu. Asi se nemusim zmiňovat, že rasistický a sexistický smýšlení na OEF nepatří a fans i kapely v tom mají jasno (možná vyjma nějaký tý gore nadsázky, což ovšem člověk s mozkem pochopí). Již tradičně proběhla spolupráce s jedním z headlinerů (letos Nuclear Assault) na benefičních trikách pro organizaci Lékaři bez hranic, který se mimochodem dost podařili. Ostatní OEF merch, se kterým byly letos trošku potíže (opožděná dodávka) nebyl dle mýho sice špatnej, ale loňskej se mi přece jen líbil o něco málo víc.

Na festu je myšleno samo i na mladší návštěvníky a to nejen formou „grindový školky“, což považuju za super nápad, ale letos přibyla i možnost zakoupit „teenager pass“ za zlomek ceny klasický vstupenky (pro fans ve věku 14-19 let).

Samotná kapitola pro všechny sběratele nahrávek všemožných formátů jsou distra, kterých bylo letos opět dostatek. Opět bylo možno ulovit věci, který marně sháníš už nějakej ten rok nebo zakoupit horký novinky. Od vystupujících kapel bylo samo možno zakoupit merch rovnou vedle stage (fronta na merch Cytotoxin byla vskutku masivní, ostatně není divu, po tom co tihle borci předvedli na stagi). Tady samo nesmim zapomenout na vzájemnou spolupráci vydavatelství, promotérů a distrařů s OEF. Jeden příklad za všechny je vzájemnej suport OEF a NTEY v režii Vládi Prokoše z Fleshless.
Bez masek by to prostě nešlo, a že jich letos opět bylo. Kdo ji neměl, mohl si něco koupit i v distrech, ovšem řada fans se náležitě vybavila už ze svejch domovů. Masky, převleky a všeobecně uvolněná a přátelská atmosféra je další zásadní věc, která charakterizuje OEF a kvůli který tam všichni rádi jezděj. Ať už některý masky vyvolávaly úsměv, údiv nebo hrůzu…seberealizaci se meze nekladly…že jo pane Selfie. Tenhle týpek z Izraele nebyl na OEF poprvé, předvedl opět peklo, který mohli vidět i opozdilci, mezi který jsem se opět řadil i já (příjezd ve čtvrtek dopoledne). Selfie si to totiž střihnul i během setu svejch krajanů Viscera Trail během sobotního „hlavního“ programu. Selfie nebyl opět zdaleka jedinej pro „běžnýho“ jedince velice zvláštní týpek. Spolek tvořenej šílencema z Holandska, Finska a Tasmánie se dělil se Selfím o borci bizarností po thrashový Speed mánii. Čtvrteční noc patřila tradičně S&M Projectu a Fly High Tribe Suspension. Fans se mohli zapojit osobně do freakování během středečního Freak festu…prostě seberealizaci i zvědavosti se meze vskutku nekladly.

A nakonec článku z letošního ročníku bych se přece jen podíval na zoubek i hudebnímu programu. Což je sice podstatná část Obscene Extreme Festivalu, ale po přečtení předchozích odstavců, už je ti doufám jasný, že je pevně spjatá s řadou dalších aspektů, bez kterej by nebyl OEF, to co je. Navíc jsem doposud nezmínil úlohu akce jako naprosto užasný příležitosti pro setkání se s přáteli nejen z celýho čechistánu, ale i prakticky z celýho světa. A co si budem povídat, řadu kámošů potkáš za rok právě a pouze jen na týhle akci.

Po zvukový stránce jsem byl spokojenej a krom několika běžných technických potíží  vzniklých v zápalu kapel (mikrák by prostě neměl přežít set power violence kapely…haha), nebyl žádnej problém. Osobně letošní ročník vyjma thrashový středy a after party v pivním stanu, který nemůžu hodnotit, vidim fest parádně hudebně vyváženej. Minimálně sedmnáct deathovejch kapel, z toho sedm vskutku brutálních, mezi nimiž vynikli jednoznačně brutálně radioaktivní Němci Cytotoxin, při kterých se strhl mohutnej circle pit, ve kterym se krom šílenců z řad fans, mlel i vysoce radioaktivní sud nebo melodičtější maskovaní Američani Ghoul s plejádou kostýmů a litrama umělý krve na stagi. Z thrashovýho ranku mi v hlavě utkvěli dle očekávání Američani S.O.B., se kterýma si zařval do mikráku krom fans i Bilos z Malignantů a Brazilci Violator se svým nářezovym setem. Z gore smeček mě příjemně překvapili perverzní běloruští Anal Grind s hostujícím Matym s Gutalaxu,  dle očekávání mě rozemleli polští Meat Spreader a uzemnili domácí Ahumado Granujo. Z grindcore ranku byli pro mě top švédští The Arson Project, střídající mocný tempa s ultrarychlym náklepem, noisově podladění Američani Full of Hell, při kterejch mi skočil na záda týpek z pódia…haha, exotičtí Creative Waste a slovenští nezmaři Embolism. Dál z tohohle ranku mýma ušima zatím příliš neprověření Poláci Psyconeurosis, američtí Haggus, australští Nowyouarefucked s doslova ostrym jazýčkem či domácí borci Kaosquad. Z power violence běsnění, jehož náznaky či postupy by si našel i ve výše uvedenejch bandách dle očekávání američtí Infest, jejichž set byl doslova ztělesnění danýho žánru. Nevyhánějte lidi z pódia, jelikož tady hodláme rozpoutat opravdový peklo…mraky šílenců na stagi s výrazama stejně šílenýma jako frontman bandu, divoký skoky z pódia do vroucího kotle, kterýho se nebál ani zmíněnej frontman! Další lahůdkou žánru pro mě byli izraelští Moom. 

Z hardcore punku jsem dostal kvalitu žánru samo od kultovních Discharge, kterym to s aktuálním zpěvákem kurevsky šlape, američanů Total Chaos, japonských Systematic Death (začíná být pravidlem, co banda ze zěmě vycházejícího slunce, to perla), švédských Crude S.S. či domácí kultovky See You In Hell (pro mě prostě libovka). Z méně známých jmen, který Čurby na akci, za což mu minimálně z mý strany patří velkej díky mě opět bavili finští maskovaní hudební teroristi Psykoanalyysi. Z crust/d-beat ranku z méně známých jmen maďarští Blackmail a hvězdná porce v podobě Wolfbrigade (nová fošna tě čapne nepustí), Myteri a Victims, jejichž hymnus „This is the end“ byl pro mě naprosto úžasnou tečkou za letošním ročníkem.

Z žánrově obtížně zařaditelných TOPinek dopoledních programů bych nerad zapomněl na domácí skupinu NOT, která určitě stojí za tvoji pozornost, což dokázala nejen svym setem na OEF, ale i svou debutní deskou.

I když na OEF nehrajou špatný kapely, dostal jsem letos opět několik zklamání. To první bolelo hodně, jelikož náprava nepovedenýho loňskýho setu polských Dead Infection se nekonala v takový míře, v jaký jsem ji očekával. Rozhodně nebyla naplněna očekávání od španělských El Kaso Urkijo, australských Dead Root a bohužel ani od domácích No God Rhetoric.

Velmi mě mrzí, že nebyl dostatek sil nejen na nedělní speciání gig Malignant Tumour, ale i na noční sety velice kvalitních spolků jak jsou domácí Gomora, Chocked By Own Vomits či nemečtí gore nezmaři Meatknife, který mimochodem na OEF drtili už v roce 2003.

Co napsat na závěr. No, postačí položit několik otázek. Na jakym festu se cejtíš maximálně v pohodě? Na jakym festu si zařveš do mikráku s oblíbenou kapelou a můžeš s ní sdílet při stage divingu pódium? Na jakym festu dostaneš kvalitní jídlo, úctu od crew a kompletní servis pro tebe a celou rodinu? Teď mluv o tom, že OEF už není, co bejval.

Uvidíme se příští rok a proklik na fotogalerii čekej na Tubeře každým dnem. Jinak sleduj rychle přibývající videa na youtube a mraky fotek od dalších a daleko lepších fotografů.

Grinch

Žádné komentáře:

Okomentovat