čtvrtek 22. května 2025

Děčínská zastávka tour ESAZLESA a DROM

Děčínská Garáž patří k těm komornějším klubům na severu Čech, takže to byla ideální zastávka pro letošní tour dvou tuzemských veličin oplývajících množstvím kytarových ploch a delších emotivních skladeb, a to libereckých DROM a chebských ESAZLESA, která po poměrně dlouhé době vydala svá další, i další hudební obzory otvírající, dlouhohrající alba.

Více než zdatně jim v tom sekundovala akci pořádající, domácí hudebně obdobná a na scéně nová parta Mariposa Nocturna, do nedávna fungující pod názvem Kailas, která vydala letos své debutní album, jenž stejně jako okolnosti změny názvu kapely rozčeřila vody domácího emo hardcoru. Kapela předvedla logicky své debutní album s novým bubeníkem a dnes i de facto již hostující ex zpěvačkou…a fakt se toho nebáli. Na to, že uskupení hraje živě teprve čtyři měsíce a na tuto akci muselo narychlo vše natlouct do nového bubeníka, to byl velmi slušný hudební zážitek nepostrádající všechny trademarky dnes poněkud skomírajícího hudebního subžánru. V rozmezí od podmanivého screama á la Saetia po nářezové stoner pasáže se veteráni scény z kapel jako Eric Drawen, Shut Up and Dance, Uprostřed pádu, Litha, With the other, BLU82/b a další, pohybovali s neuvěřitelnou lehkostí. Naléhavost lyrické stránky věci podtrhoval nejen zpěvákův procítěný přednes, ale i maximální řev bez mikrofonu (tohle prostě zbožňuju a obdobné kapely to musejí během koncertu alespoň jednou dát). Rozhodně cením kompletní variabilitu vokální stránky věci i vlastních kompozic. Dále cením češtinu, jasný postoj ke stále děsivějším událostem na Ukrajině i to, že hudebníci stále něco dělají a nesedí doma v papučích s pusou plnou keců, že je scéna naprd. Jak se hrálo najdeš na mém YT, třeba tady a tady. Desku si poslechni na bandcampu, stojí za to.

Následující polské hosty Dr Fleischman jsem nejen s ohledem na jejich alternativně pojatý punk/post-hardcore prostě nestrávil. Co jsem ovšem konečně strávil, byla nová a dost víc soft tvorba chebské čtveřice ESAZLESA. Jejich poslední desce jsem prostě do tohoto koncertu i dost s ohledem na větší soft stránku věci nemohl přijít jako celku na chuť, a dokonce jsem uvažoval, že si jí ani do sbírky nepořídím. Esa jsem viděl naposled během proma předchozího full alba “Společnost psů“ a s předchozím basákem rovněž s Drom v Liberci už pěknou řádku let zpátky…a odrovnali mě stejně tehdy jako dneska. Docenil jsem tedy konečně i jejich “redykirkén“ odér v nové tvorbě, jak poznamenal po koncertu jeden nejmenovaný děčínský black metalista, který cení rané nahrávky kapely. Nové věci pro mě překvapivě dravým živým přednesem rozkryly své kouzlo, a i přes často neveselou lyrickou stránku věci, která by při domácím poslechu s náhledem do bookletu zajisté zasela semínko deprese, jsem si je užil. O naprosto skvěle odehraném koncertu, stejně jako o muzikantských dovednostech téhle kapely se v médiu věnovanému hudbě fakt rozepisovat nemusím. Hrálo se krom poslední desky “Dokud vím, co mám“ i z předchozí “Společnost psů“, což můžeš ostatně posoudit na mém YT, třeba tady a tady. Poslední desku nakonec doma v polici mám a jsem spokojený.

Stejně tak jsem spokojený i s novou deskou libereckých DROM, která mě vzala hned na první poslech…ostatně stejně jako všechny jejich předchozí desky včetně split EP s BBYB. Drom stejně jako Esa vyměnili od posledního alba jednoho kytaristu a stejně jako Esa předvedli nahrávky z posledních dvou desek…Drom teda ze tří, hrál se i “Tanec světel“ z “Fullmoon Alchemy Narcotic Session“, která ve formě splitu vyšla ve stejný rok jako předchozí full album “Tady bůh není“. Liberečani i přes technické potíže s kytarou vokalisty Jirky Šticha udrželi s přehledem vysoce nastavenou laťku předchozím setem. Jejich přehrávka byla krom bezkonkurenčních hudebních výkonů plná emocí včetně nefalšované zloby, kterou svým vokálem umocňoval již na nové desce podílející se nový kytarista Honza Myslivec. Atmosféra by se dala krájet, mráz běhal po zádech a odezva publika byla i přes pro mě zcela nepochopitelně slabší návštěvnost zaslouženě…doslova…čiré nadšení…posuď sám tady a tady.  

Akci i přes časový skluz nelze hodnotit jinak než kladně. Zde se nebojím použít sousloví plný knedlík, protože to nejen mě neskutečně našláplo i přes časový skluz. O skvělý zvuk se postaral Ludva, kterého krom od zvukařského pultu můžeš znát i z parádní, časem neprávem zaváté, českolipské death metalové kapely Laniena Mentis. Fakt nechápu, že na pop punkový kolotoč Totálního Nasazení (nic proti jejich tvorbě, první desky si dodnes rád poslechnu) se nedá v děčínské Garáži projít a na tuhle přehlídku muzikantských, kompozičních, i emotivních výkonů není zaplněna ani třetina klubu.

Co víc napsat, tenhle večer v Děčíně bůh opravdu nebyl a mně osobně taky Emo dalo opravdovej smysl až po třicítce.

Grinch

Žádné komentáře:

Okomentovat