Bratislavskou bandu Catastrofy jsem poprvé
zaregistroval cca před dvěma lety, kdy na mě na youtube vykouk jejich klip
„Okovy“. Skladba se nachází na druhém epku kapely „Tento štát sa musí zničiť!“.
Válec byl zajímavej nejen hudebním obsahem, kdy kapela okořenila svůj thrash
dalšíma hudebníma vlivama, ale užitím sociálně kritickýho textu
v mateřskym jazyce. Navíc epko, na kterym skladba vyšla si od rifů, textů,
přes nahrávání, kresbu obalu, až po desing bookletu dělali borci samy, což
vždycky vítám.
Catastrofy se dali dohromady v roce 2005
(tehdy ještě pod názvem Bastardi, kterej jim vydržel jen pár měsíců). Po nějakejch
těch personálních kotrmelcích se kapele povedlo nahrát v roce 2010 první
epko „Deep Rotten“ (některé zdroje uvádějí ještě demonahrávky z let 2007 a
2009, kapela však nikoli). Po dalším roce následuje singl „There's No God I
Believe In“ a chystají se nahrávat desku, ovšem další personální kotrmelce kazí
plány a do diskografie bandu se zařazuje až v roce 2013 druhé v úvodu
zmíněné epko…který ovšem uvedenou skladbu neobsahuje (singl teda do dnešních
dnů zůstává dostupnej pouze na bandcampu
kapely). I po druhym epku se sestava v kapele mění a na řadu přichází
singl „Bastardi společnosti“, kterej najdeš nejen na poslední a zároveň právě
recenzovaný desce „Zbojnický tanec“, ale i na youtube kanálu kapely ve formě
celkem hojně sledovanýho klipu.
Na stole mám CD digipack edici Zbojnickýho tance,
která jako první nevyšla pouze pod hlavičkou Catastrofyc Crew Records
(prakticky DIY “labelu“ bandu), ale zaštítil ji dnes již známý label Support
Underground, kterej se pohybuje výhradně v thrashovej vodách. U Support
Underground se Zbojnickej tanec dočkal i asfaltovýho provedení, který je
k dnešnímu dni dočista vyprodanej.
U zmíněnýho labelu ještě chvilku zůstaneme,
jelikož v průběhu tohohle měsíce má vyjít další nahrávka kapely (ze který
už můžeš ochutnat na bandzonu) a to ve formě dvanáctipalcovýho trojsplitu
s českýma thrashovkama Exorcizphobia a Kaar. Dle zveřejněných informací
půjde zřejmě o libovej kousek, jelikož se jedná o výroční splitko v rámci oslav
založení a následného vzniku přátelství všech zúčastněných. Každá kapela předvede
čtyři válce a proklamovanej originální přebal nabídne červenej vinyl.
No, koukám, že jsem se zase rozepsal na čtyři
odstavce a o hudební náplni nebo grafickym zpracování Zbojnickýho tance ještě
nepadlo ani slovo. Tákže…pokud se mrknem na grafiku, krásně koresponduje nejen
s texty, ale i fujarou, která celý album otevírá. Jen škoda, že oproti LP
verzi obsahuje zadní strana kresbu, kterou na asfaltu najdeš na středu nosiče.
A ta parádní
na přebálce dvanáctipalce je skovaná pod CD na středním panelu třipanelovýho
bookletu digipacku. Obě verze nahrávky obsahujou krom nezbytnýho infa i plnou
textovou přílohu, což je paráda, stejně jako kompletní žlutočerný provedení (k
dokonalosti by chyběla jen reedice LP se žlutym nosičem).
Po zvukový stránce nelze desce vytknout nic.
Nahrávalo, mixovalo i mastrovalo se v Shaarku, což doceníš hned po
fujarovym intrum v prvním válci „Zbojníci apokalypsy“, kde dostaneš
nádhernou čitelnost nástrojů v parádnim zvukovym kabátě…ta basovka mě
kurva baví. Frčí to slušně v průběhu všech devíti skladeb na celkový
stopáži necelý půlhodinky. Po textový stránce borci dál pokračují
v sociální kritice, kterou skovávají ve zbojnickym kabátě i chytrym
humoru. V řadě válců přichází na řadu i nefalšovaná divokost a animalita
hudebníků, který se nebojí jak vulgarit, tak drsnějšího humoru. Celkem jim to
drží po hromadě, tak proč ne…dát do bookletu text k desátý stopě „Krik a
beznaděj“, mě dost pobavilo, stejně jako text skladby „Ančine cecky“…haha.
Co se hudební stránky týče, tak se těhle pět
borců celkem předvedlo. Krom klasický sestavy kytara, basa, bicí, dostaneš v některých
partech nejen zmíněnou fujaru, ale i tamburínu, brumle i něco navíc. Zmíněnej
otevírák „Anciáša, zmráka sa!“ předvede většinu zmíněnýho a otevírák „Zbojníci
apokalypsy“ s brutální basovkou představí posluchači, čeho jsou tihle
zbojníci schopní. Kytarový vichřice, sólová kytarová práce, práskání basovky,
místy kulometnej bicí podklad (ovšem rozhodně se nejedná o stereotypní řežbu),
místy technická hra. Čitelnější forma vokálu, která byla kapele některými
fanoušky vyčtena a nezbytné sborové popěvky, mi dojem z náhravky na rozdíl
od zmíněných fans nijak netrhaj. Kompozičně se rozhodně nejedná o žádnej
průser. Skladba je postavena s umem zkušenejch muzikantů a je vskutku
radost tuhle tvorbu poslouchat…kór když člověk rozumí textům a nemusí luštit
angličtinu v bookletu, jak u některejch rádoby světovejch kapel, že?
Prakticky uvedený dostaneš v dalším válci „Sedlák“, kde si tahle partička
bere na paškál blbečky, který nemusim a nemusíš je ani ty. V čtyřce
„Kazimír“ přichází na řadu nejen intro, který sem tam na tebe při poslechu
vykoukne, ale i další porce povedenejch kytar (hlavně ke konci válu) a hlavně
vlivy dalších hudebních stylů, zde třebas hardcoru a hard rocku, ke kterym se
kapela s dalšíma stylama hlásí. Celkově to působí nenuceně a nahrávku to
příjemně osvěžuje…navíc když přičteš zpěvákův přednes a poslední odstavec
textu, není o čem debatovat.
Kdybys poslouchal LP, tak na další track musíš na
„B“ stranu, kterou otevírá song „Bastardi spoločnosti“. Ten nejspíš znáš nejen
díky singlu, ale i díky videoklipu
plnýho známejch tváří (nejen z řad hudebníků…rakouská dvojice
s cedulkama ve tvaru penisů přece nemůže chybět nikde, kde řežou kytary).
Válec je takovým manifestem bandu, z jehož původní sestavy zůstali sice
pouze kytarista a zpěvák, ale i zbytek věří fakt tomu, co dělá…do piče! Rock n
rollová a zároveň moje na desce oblíbená věc
„Ančine cecky“, kde po výzvě „ukaž cecky“ přichází na řadu vytleskávání a
další podařenej zpěvákův přednes, mě neskutečně baví. Je to super oživení
materiálu před dalším ostřejším thrashovým vážným kouskem „Žabomyšie vojny“,
kterej dle některých zdrojů vyšel jako singl rok před vydáním samotné desky.
„Na detskej oslave“ kapela opět opouští vážnou tvář a předvádí zmíněnou
animalitu. Těžký rify, libová sólová kytarová práce, vokální orgie…cukor a
Rozpor tak to je hardkor! Předposlední válec „Zapadám prachom“ smrdí grungem,
což s vážností válu nepůsobí vůbec zle. Kompozice samo na výbornou, stejně
jako práce s tempy. Co napsat k poslednímu zářezu „Krik a beznaděj“?
Pusť si klip na youtube
a uvidíš sám…je to zvěř! Haha.
Ve výslednym dojmu musim konstatovat, že
závěrečný slovo na desce je zbytečně skromný. Deska je sice takovym Jekyllem
& Hydem…střídá se v ní vážnost se zběsilostí a vulgaritou, ale
s přehledem dokáže posluchače zaujmout…donutit ho uznale pokývat kedlubnou
při hudebních parádičkách, zaběsnit při kytarových rifovačkách i vyloudit úsměv
na jeho tváři při ne vždy příliš korektním humoru. Já se kurva bavil a po
další sérii poslechů, přihazuju půl bod
na zbojnickou devítku!
Grinch
Interpret: Catastrofy
Název titulu: Zbojnický tanec
Rok vydání: 2015 CD / 2015 LP
Vydavatel: Support Underground
Formát nosiče: CD / LP
Hrací doba: 28:43
Počet skladeb: 10
Země původu: Slovesnko
Web: bandzone.cz/catastrofy, facebook.com/catastrofy
Žádné komentáře:
Okomentovat