Kajse//kajto je libereckým nováčkem na poli
tuzemskýho metalickýho punku zúročující zkušenosti jednotlivejch hudebníků
z dalších regionálních kapel. To, že maj kluci blíž k punku než
k metalu je jasný nejen výčtem kapel, kterým členové K/K prošli, ale i
coverkou GG Alina…ovšem neboj, hovna se na jejich koncertech do publika
neházej.
Alco-coma, Fasteratu, Moloco Vellocet, Cock
Brutality je výčet bandů, o kterejch mi je známo, že jimi prošli čtyři
liberečtí hardcore punkový nezmaři. V úplnym reálu je to tak, že do
trojčlenejch Moloco Vellocet naskočil s baskytarou Dis-cent a vznikli
kajse//kajto, kteří do zběsilýho punku odkazujícího na kubrickův mechanickej
citrus přimíchali metlu, částečně sundali nohu z plynu a vypustili šestiskladbový
demíčko dostupný „pouze“ v digitální podobě na netu (bandcamp, youtube,
bandzone).
Aktuálně maj borci pro koncertní činnost
připraveno samo víc materiálu, než dostaneš na recenzovanym únorovym demíčku,
který vyšlo samo v rámci DIY…mix, mastering…vše z rukou kapely
samotný. Zvukově ti nahrávka poslech rozhodně nezkazí a obal dostaneš, dle
„standardů“ žánru, ostatně stejně jako texty reflektující svinstvo kolem nás,
jak na celosvětový, státní i regionální úrovni (viz. track „Jak zapít smetanu“
reagující na kauzu kolem libereckýho nejen hudebního klubu Azyl). K tomuhle
nemám prakticky žádnou výtku a jak je na tom třináctiminutová nahrávka po
kompoziční stránce?
Votevírákem „Ptáci“ band u posluchače navozuje
dle očekávání nepříliš veselou náladu umocněnou pomalejším tempem a náznaky
disharmonický kytarový hry. Hlouběji usazenej řádně špinavej vokál podtrhuje
celou hudební depresi do okamžiku zlomu, kdy nastupuje i scream společně
s vyššim okatnovym číslem spojenym se zrychlenim kompozice a pestřejší
kytarovou hrou. Deprese pokračuje i v následnym zářezu „Hovnořez“. Název
tracku stejně jako lyrika v předchozí skladbě dávají jasně najevo, že
textař má explicitní jazýček. Scream je správně naléhavej a čitelná mateřština společně
s vícehlasným zpěvem vyvažuje poněkud fádní kompozici balancující na
hranici hardcoru a metalu. U těhle depek je fádnost ve smyslu slova stejnotvárnosti
sice žádanym trademarkem, ovšem tady mi to prostě nejde pod vousy. Třetí štych s názvem „IV“ už díkybohu
dává nudě solidníma změnama temp i poutavou kytarovou hrou na prdel…navíc má
solidní potenciál rozhoupat nejednoho fanouška při živý přehrávce, což mohu
vlastně i s ohledem na shlédnutej set dosvědčit. Bubeník se
v rychlejších pasážích pohybuje nenuceně a odklepává to bez jakýkoli křeče,
o čemž tě víceméně přesvědčí i neuvěřitelně chytlavá věc „Trial“, která
představuje další zářez na demíčku. Poctivá punkovice s variabilním
vokálem a textem o utrpení zvířat je pro mě i přes sofistikovanější skladby na
desce jednoznačně TOPinkou. Krátký, úderný, chytlavý a uvěřitelný…super.
Poslední autorskou věcí na nahrávce je skladba „Bouře“, která má stejně jako
„Trial“ oktany v červenejch číslech. Hudebníci se zde pouštějí i přes prim
jedoucí třeskutost skladby do bohatší kompozice a poměrně se jim daří. Slovní
spojení „v píči“ se na nahrávce objevuje celkem často, tak se není čemu divit,
že poslední stopa patří jednomu z nesmrtelnejch zářezů GG Alina „Die When
You Die“…podanýho samo s autorskym přístupem k věci.
Výslednej dojem z nahrávky není špatnej,
ovšem nemůžu se zbavit pachuti, nechci říct přímo začátečnickejch renonců, ale
něco z tohohle tam prostě je. Na druhou stranu se jedná o demo a pokud seš stejně jako já vášnivej sběratel
hudebních nahrávek, tak je ti jasný, že všechny i leckdy kulervoucí spolky měly
demonahrávky, který zaujmou pouze v souvislosti s pozdější
oblíbeností kapely…Kajse//kajto je pro mě napůl cesty a bodíky navíc si
zaslouží za svůj přístup k věci i povedenej zvuk.
Grinch
Interpret: Kajse//kajto
Název titulu: Demo 207
Rok vydání: 2017
Vydavatel: DIY
Formát nosiče: digital release
Hrací doba: 12:40
Počet skladeb: 6
Země původu: ČR
Web: kajsekajto.bandcamp, facebook.com/Kajsekajto
Žádné komentáře:
Okomentovat