Eine Stunde Merzbauten – ByloNebyloRybaNaruby (2016)


Eine Stunde Merzbauten – ByloNebyloRybaNaruby (2016) 

Noisovej teror na posluchače nikdy nekončí. Radek Kopel se svými Eine Stunde Merzbauten (dále jen E.S.M.) tasí již pátou řadovou nahrávku. Nedávno sis mohl přečíst recku na „sejmtytl“, kterej představuje druhou fošnu E.S.M.…tím pádem je trojka a čtyřka stále v procesu těžkých kovů, kompresů a noisovejch smyček. Kdy se tituly z těchto zákoutí vynoří, je otázka spíše pro Radka samotnýho a nebo pro pološílenýho odborníka na nekonveční fyziku, jelikož čas prostě za jistých podmínek ohneš. 

V minulý recce…ehm spíše přiblížení ti tvorby E.S.M…jsem se zaměřil na kořeny uskupení v podobě hudebního teroru značky Napalmed. V tomto článku se zaměřím spíše na aktuální podobu tvorby v rámci E.S.M., kde o tvý uši svádí souboj klasickej noise, industrial a freejazz. 

Takže tu máme pátou nahrávku E.S.M., kde hlavní roli hrajou nejen zmíněný subžánry (zde zejména noise a freejazz) překračující hranici hudby jak ji většina lidí vnímá, ale i DIY přístup k tvorbě a vydávání nahrávek samotných. Album „ByloNebyloRybaNaruby“ spatřilo světlo světa v loňském roce ve dvou provedeních v celkovym nákladu 500 kusů. Dvě stě kusový promo vydání, který mám právě na stole tvoří stříbrnej kotouček zabalenej do papíru formátu A4, kdy vkusný poskládání evokuje název stop 3-99 „JsouDveVeciNaSveteCoSmrdiJakoRybaAJednoJeRyba“. Přední strana obsahuje logo, který vidíš na přiloženym obrázku. Zadní strana obsahuje nezbytný info o nahrávce rozdělený do tří dílů, z nichž první dva tvoří samostatný stopy s názvy „KdybyBylyVPrdeliRyby“ a „NemuselyByBytRybniky“. Oba tracky tvoří záznam z živáku „LiveAtRybaNaruby“, což je z nahrávky ostatně znatelný (potlesk a děkovačky v závěru stop). Třetí díl, jak je již uvedeno, tvoří stopy 3-99 s tim šílenym názvem nesoucí jména převážně „Untitled“. Kompletní stopáž tedy obsahuje opět více než sedmdesát minut hluku. 

Jak jsem už psal minule. Tvorba E.S.M. je výsledek zrání a experimentování uskupení Napalmed, kde bylo v průběhu dvaceti let tvorby a experimentů na téměř 150 nahrávkách dost času vyladit formu, zvuk i intenzitu aktuálních E.S.M. do formy, kterou můžeš slyšet dnes. Prvotina z roku 2014 s názvem „7305“ zamotala hlavu nejednomu posluchači i recenzentovi a přišla jako oznámení „král je mrtev, ať žije král“, které nastolilo veškeré hříčky, které posluchač tvorby E.S.M. od začátku jejich řádění podstupuje. Pokud si žádnou hříčku nezaznamenal, přečti si ještě jednou předchozí odstavec. „7305“ je tedy jeden z prvních pěti zástupců hudebně nehudebních představ E.S.M. a v projektu hostujících hudebníků. 

Tyto představy se samo promítaj i do týhle nahrávky, kde nejdřív probíhá ve stopáži necelej dvaadvaceti a čtrnácti minut záznam z živýho běsnění ve stylu ságo versus stolek plnej kompresorů, ekvalizérů a dalších mašinek v podání páteře kapely samotný. Zbytek je již studiová práce ve stejné sestavě, kde už trojice hudebníků pracuje s dalšíma nástrojema i „nenástrojema“. Bohužel k bližšímu rozboru a hodnocení jsem od poslední recenze stále „nedorost“, jelikož se mi do těchto žánrů ani přes několik živě viděnejch setů a poslechů několika interpretů nepodařilo stále dostatečně proniknout. 

--/10
Grinch

Interpret: Eine Stunde Merzbauten
Název titulu: E.S.M.
Rok vydání: CD
Vydavatel: Napalmed
Formát nosiče: CD
Hrací doba: 79:43
Počet skladeb: 5
Země původu: ČR

Žádné komentáře:

Okomentovat